Скочи на садржај

KVAR KVAČILA

delovi koji čine Set kvačila su: korpa, lamela, druk ležaj, zamajac fiksni ili plivajući zamajac. prateći delovi koji omogućavaju da kvačilo funkcioniše su: pomoćni cilindar kvačila, glavni cilindar kvačila, prekidač kvačila,viljuška kvačila, sajla kvačila, crevo kvačila…

Kvar kvačila-NEISPRAVNO KVAČILO

Simptomi lošeg kvačila automobila spolja se izražavaju u njegovom proklizavanju, podrhtavanju, buci ili zujanju, vibracijama pri uključivanju, nepotpunom uključenju. Potrebno je razlikovati kvarove samog kvačila, kao i pogona kvačila ili samog menjača . Pogon je mehanički i hidraulički, a svaki od njih ima svoje dizajnerske karakteristike i probleme.

Kvar kvačila

Samo kvačilo se sastoji od korpe i lamele. Vek trajanja kvačila zavisi od nekoliko parametara – kvaliteta proizvodnje i marki kvačila, njegovim tehničkim karakteristikama, kao i radnim uslovima vozila, a posebno sklopa kvačila. Obično, na standardnom putničkom automobilu, do 100 hiljada kilometara, ne bi trebalo biti problema sa kvačilom.

kvarovi kvačila

Kvarove kvačila treba podeliti u dve kategorije – kvarove samog kvačila i kvarove aktuatora kvačila.

Dakle, problemi samog kvačila uključuju:

set kvacila
  • habanje i oštećenje lamele;
  • deformacija lamele;
  • masna lamela,zaprljana uljem;
  • porošena lamela, feroda;
  • polomljene ili oslabljene opruge lamele;
  • polomljene ili oslabljene opruge korpe kvačila;
  • habanje ili kvar druk ležaja;
  • habanje ili oštećenje zamajca;
  • istrošena ili oštećena viljuška kvačila.

Što se tiče pogona kvačila, njegov kvar zavisi od toga koji je tip – mehanički ili hidraulični. Dakle, kvarovi mehaničkog pogona kvačila uključuju:

  • oštećenje sistema pogonske poluge;
  • oštećenje, izduženje i čak kidanje sajle kvačila.

Što se tiče hidrauličnog pogona, ovde su mogući sledeći kvarovi:

  • začepljenje hidrauličkog pogona, njegovih cevi,creva i vodova;
  • curenje hidrauličnog ulja i prozračivanje sistema;
  • kvar pomoćnog ili glavnog cilindra kvačila.

Navedeni mogući kvarovi kvačila su tipični, ali ne i jedini. Razlozi za njihovu pojavu opisani su u nastavku.

simptomi lošeg kvačila,neispravnog

  • Nepotpuno odvajanje kvačila . U takvoj situaciji, nakon pritiska na pedalu kvačila, lamela se ne odvajaju u potpunosti od zamajca, već se lagano dodiruju. U ovom slučaju, kada pokušate da promeniti brzinu, čuje se škripanje . Ovo je vrlo ozbiljan kvar, koji može dovesti do brzog kvara mjenjača.
  • Proklizavanje lamele . Odnosno, njegovo nepotpuno uključivanje. Ovaj mogući kvar kvačila dolazi zbog toga što površine lamele i zamajca ne prijanjaju jedno uz drugo, zbog čega klize jedna na drugu. Znak da lamela proklizava  je prisustvo mirisa spaljenih feroda lamele. Miris je poput spaljene gume. Najčešće se ovaj efekat manifestuje prilikom vožnje uz brdo ili naglog polaska. Još jedan znak proklizavanja lamele kvačila javlja se ako, kako se broj obrtaja motora povećava, samo radilica ubrzava, dok automobil ne ubrzava. Odnosno, samo mali deo snage iz motora se prenosi na menjač.
  • Pojava vibracije kvačila i/ili stranih zvukova kada je kvačilo uključeno ili isključeno.
  • Podrhtavanje kvačila . Mogu se pojaviti kako prilikom polaska automobila iz mesta mesta, tako i tokom vožnje pri prebacivanju iz brzine u brzinu.

Vibracije i podrhtavanje kvačila su sami po sebi znakovi kvara. Stoga, kada se pojave, potrebno je što pre otkriti i otkloniti problem, pa će njegovo rešenje biti jeftinije.

provera kvačila

Ako se tokom rada automobila pojavi barem jedan od gore navedenih znakova kvara kvačila, tada je potrebno izvršiti dalju proveru pojedinih delova kvačila. Možete proveriti kvačilo na automobilu sa ručnim menjačem, bez skidanja, za 3 glavna kvarova kvačila.

Kvačilo ne odvaja

Da biste proverili da li „kvačilo odvaja“, potrebno je pokrenuti motor u praznom hodu, stisnuti kvačilo i ubaciti u prvu brzinu. Ako u isto vreme morate primeniti značajan fizički napor, ili se pri tome začuje škripanje ili samo “nezdravi” zvukovi, to znači da se lamela ne udaljava u potpunosti od zamajca. U to možete biti sigurni samo demontažom kvačila radi dodatne dijagnostike.

Drugi način da proverite da li kvačilo odvaja je da će se prilikom vožnje s teretom (opterećenjem ili uz brdo) osetiti miris spaljene gume. Potrebno ga je demontirati i pregledati.

Proklizavanje lamele – kvačila

Možete koristiti ručnu kočnicu da proverite da li kvačilo proklizava. Konkretno, na ravnoj površini povučete ručnu kočnicu automobila, stisnite kvačilo i ubacite u treću ili četvrtu brzinu. Nakon toga, ubacite u prvu brzinu i pokušajte da lagano krenete .

Ako se motor nije uspeo nositi sa zadatkom i zastao, onda je kvačilo u redu. Ako u isto vreme motor ne stane i automobil miruje, onda kvačilo proklizava . I naravno, prilikom provere morate osigurati da tokom rada, kvačilo ne proizvodi strane bučne zvukove i vibracije.

Provjera istrošenosti kvačila

Jednostavno, možete proveriti stepen istrošenosti pogonskog diska i shvatiti da je potrebno promijeniti kvačilo. Posebno vam je potrebno:

  1. Upalite automobil i ubacite u prvu brzinu.
  2. Bez gasa, puštajte pedalu kvačila
  • ako kvačilo hvata na samom početku hoda pedale , to znači da su disk i kvačilo u celini u odličnom stanju;
  • ako se “hvatanje” dogodi negdje u sredini – disk je istrošen  40 … 50% ili je potrebno dodatno podešavanje kvačila;
  • ako kvačilo hvata samo na kraju hoda pedale, to znači da je disk kritično istrošen i da ga treba zameniti ili je samo potrebno podesiti kvačilo ukoliko za to postoji mogućnost.

Uzroci kvara kvačila

Najčešće se vozači susreću s kvarom kada kvačilo klizi ili ne odvaja. Sledeći faktori mogu biti razlozi klizanja:

  • Prirodno trošenje zamajca i/ili lamele. Ova situacija se dešava kada se automobil vozi duže vreme, čak i pod normalnim radom sklopa kvačila. Posebno je izraženo trošenje  obloga,feroda lamele, kao i habanje radnih površina korpe i zamajca.
  • “Zapaljena lamela” kvačila. Možete “spaliti” kvačilo, na primer, čestim naglim polascima sa “pedalom gasa do poda”. Slično, to se može dogoditi i kod dugotrajnih preopterećenja mašine i motora. Na primer, kada vozite duže vreme sa velikim opterećenjem i/ili uzbrdo. Druga situacija je česta vožnja „u gužvi“ po neprohodnim putevima ili u snežnim nanosima.Takođe možete „zapaliti“ lamelu  ako ne pritisnete pedalu kvačila do kraja tokom vožnje, pokušavajući tako izbeći oštre trzaje. U stvari, to je nemoguće izbeći.
  • Problemi sa druk ležajem. U tom slučaju će značajno istrošiti („gristi“) opruge korpe.
  • Vibracije automobila prilikom kretanja iz mesta (povremeno i tokom menjanja stepena prenosa) nastaju usled oslabljenih prigušnih opruga lamela. Druga opcija je savijanje frikcionih obloga (feroda). Razlozi za kvar ovih elemenata mogu biti grubo rukovanje kvačilom. Na primer, česti polasci iz mesta, vožnja s preopterećenom prikolicom i/ili uzbrdo, dugi periodi vožnje van puta.

Gore navedeni razlozi su tipični i najčešći. Međutim, postoje i takozvani “egzotični” razlozi, koji nisu uobičajeni, ali mogu izazvati velike probleme vlasnicima automobila.

  • U većini slučajeva se lamela istroši u kvačilu, zbog čega se češće menja. Međutim, kada kvačilo proklizava, potrebno je utvrditi i stanje korpe kvačila i zamajca. Vremenom i oni propadaju.
  • Čestim pregrejavanjem, korpa kvačila gubi svoja frikciona svojstva. Takva korpa kvačila izgleda blago plavo (na radnoj površini ). Dakle, ovo je indirektan znak da kvačilo ili ne radi na 100%, ili će uskoro delimično otkazati.
  • Kvačilo može delimično otkazati zbog činjenice da je motorno ulje koje je iscurilo ispod semeringa radilice dospelo na njegov disk. Stoga, ako iz motora curi motorno ulje , tada se kvar mora utvrditi i popraviti što je pre moguće, jer to takođe može uticati na rad kvačila. Došavši na njegov disk, on, prvo, doprinosi proklizavanju lamele, a drugo, tamo može izgorjeti.
  • Mehanički kvar kvačila. Može se manifestovati kada pokušavate otpustiti kvačilo tokom vožnje, čak i pri neutralnoj brzini. Iz menjača se čuju vrlo neugodni zvuci, ali prenos se ne isključuje. Problem je u tome što se disk ponekad raspada u svom središnjem delu. Naravno, u ovom slučaju, prebacivanje brzina je nemoguće. Slična situacija može nastati sa značajnim i dugotrajnim opterećenjem kvačila (na primer, vuča vrlo teške prikolice, duga vožnja s proklizavanjem i slična česta teška opterećenja).

REŠAVANJE PROBLEMA SA KVAČILOM

Neispravnost kvačila i kako ih otkloniti zavisi od njihove prirode i lokacije. Hajde da se zadržimo na ovome detaljno.

Kvar korpe kvačila

Kvar elemenata korpe kvačila može se izraziti u sledećem:

  • Buka pri pritiskanju pedale kvačila. Međutim, ovaj simptom može ukazivati ​​i na problem sa druk ležajem, kao i sa lamelom. Ali morate proveriti istrošenost elastičnih opruga korpe kvačila. Uz njihovo značajno trošenje, popravka je nemoguća, već samo zamena celog sklopa.
  • Deformacija ili lom membranske opruge potisne ploče. Potrebno ga je pregledati i po potrebi zameniti.
  • Iskrivljenje potisne ploče. Često samo čišćenje pomaže. Ako ne, najverovatnije ćete morati promijeniti celu korpu.

Kvar lamele kvačila

Problemi sa lamelom kvačila se izražavaju u tome što kvačilo “ne odvaja” ili “proklizava”. U prvom slučaju, za popravku, morate izvršiti sledeće radnje:

  • Proverite iskrivljenost lamele. Ako je vrednost krajnje osnove jednaka ili veća od 0,5 mm, tada će se jastučić na lameli stalno držati za korpu, što će dovesti do situacije u kojoj će stalno “voditi”. U ovom slučaju, možete ili mehanički rešiti savijanjem, tako da ne dođe do kraja, ili možete promeniti lamelu novom.
  • Proverite ima li zaglavljivanja glavčine lamele (odnosno, neusklađenosti) sa zupcima spojničke mjenjača. Problem možete rešiti mehaničkim čišćenjem površine. Nakon toga je dozvoljeno naneti mast na očišćenu površinu. Ako čišćenje nije pomoglo, morate zameniti lamelu, u najgorem slučaju, spojničku.
  • Ako ulje dospe na lamelu, kvačilo će proklizati. To se obično događa kod starijih automobila koji imaju “labave” zaptivke, a motorno ulje može iscuriti iz motora na lamelu. Da biste ga otklonili, potrebno je pregledati zaptivke i ukloniti uzrok curenja.
  • Habanje feroda,frikcionih obloga lamele. Na starim diskovima može se zameniti novim. Međutim, danas vlasnici automobila obično menjaju kompletnu lamelu.
  • Buka pri pritiskanju pedale kvačila. Uz značajno trošenje prigušnih opruga lamele, moguće je zveckanje, zveket koji dolazi iz sklopa kvačila.

DRUK LEŽAJ

Imajte na umu da je preporučljivo ne odlagati njegovu zamenu. U suprotnom, cela korpa kvačila može da nastrada i moraće da bude  zamenjena novom, koja je mnogo skuplja.

Kvarovi glavnog cilindra kvačila

Jedna od posledica neispravnog glavnog cilindra kvačila (na automobilima koji koriste hidraulički sistem) je proklizavanje kvačila. To se posebno događa jer je otvor za kompenzaciju značajno začepljen. Da biste vratili radni kapacitet, potrebno je pregledati cilindar, demontirati i oprati ga. Takođe je poželjno osigurati da cilindar radi kao celina. Za kontrolu Vam je potreban neko ko će da pritisne papučicu kvačila. Kada se pritisne, odozdo, videćete kako šipka glavnog cilindra gura viljušku kvačila.

Takođe, ako šipka glavnog cilindra kvačila ne radi dobro, tada se pedala nakon pritiska može vrlo sporo vratiti ili se uopšte ne vratiti u prvobitni položaj. Ovo može biti uzrokovano dugim mirovanjem automobila, zgusnutim uljem, oštećenjem  na površini cilindra. Istina, razlog za to može biti neispravan ležaj. U skladu s tim, da biste rešili problem, potrebno je demontirati i revidirati glavni cilindar. Po potrebi se mora očistiti, podmazati i poželjno je zameniti ulje.

Još jedan kvar povezan sa glavnim cilindrom u sistemu hidrauličnog kvačila je da se kvačilo propadne kada se pedala kvačila oštro pritisne. Razlozi za to i rešenja:

  • Nizak nivo kočione tečnosti u sistemu kvačila. Rešenje je dodavanje tečnosti ili zamena novom.
  • Slabljenje pritiska u sistemu. U ovom slučaju, pritisak u sistemu se smanjuje, što dovodi do nenormalnog načina njegovog rada.
  • Oštećenje delova. Najčešće – radna manžetna, ali je moguće i  glavnog cilindra kvačila. Potrebno ih je pregledati, popraviti ili zameniti.

Kvar pedale kvačila

Razlozi za neispravan rad pedale kvačila zavisi od toga koje se kvačilo koristi – mehaničko, hidraulično ili elektronsko.

Ako automobil ima hidraulično kvačilo i istovremeno ima „mekanu“ pedalu, onda je moguć razlog prozračivanja sistema. U tom slučaju morate odzračiti kvačilo, zamenom kočione tečnosti.

Kod mehaničkog kvačila često je razlog što pedala kvačila pada “na pod” to što se viljuška kvačila istrošila, nakon čega se obično stavlja na šarku. Takav kvar se obično popravlja zavarivanjem dela ili jednostavnim podešavanjem.

Neispravnost senzora

Senzor je instaliran na elektronskoj pedali kvačila u odgovarajućem sistemu kvačila. Obaveštava upravljačku jedinicu o položaju navedene pedale. Elektronski sistem ima prednost zato  što kontrolna jedinica, u skladu sa položajem pedale, koriguje broj obrtaja motora i podešava vreme paljenja. Ovo osigurava da se prebacivanje odvija u optimalnim uslovima. Ovo takođe pomaže u smanjenju potrošnje goriva.

Shodno tome, sa delimičnim kvarom senzora, dolazi do trzaja pri menjanju brzina, pri pokretanju automobila iz mesta, potrošnja goriva se povećava… Po pravilu, kada senzor položaja pedale kvačila ne funkcioniše, aktivira se lampica upozorenja Check Engine na instrument tabli. Da biste dekodirali grešku, morate dodatno povezati dijagnostiku. Razlozi kvara senzora mogu biti:

  • kvar samog senzora;
  • kratki spoj ili prekid signalnog i/ili strujnog kruga senzora;
  • neusklađenost pedale kvačila.

Najčešće, problemi nastaju sa samim senzorom, pa se najčešće pribegava zameni i postavljanju novog senzora. Manje često – postoje problemi sa ožičenjem ili sa računarom.

Problemi sa sajlom kvačila

Pedala sa sajlom je prisutna kod mnogo starijih sistema kvačila koji se mogu podesiti mehanički. Konkretno, hod pedale kvačila se takođe može kontrolisati podešavanjem sajle. Informacije o veličini hoda mogu se naći u referentnim informacijama za određeno vozilo.

Takođe, zbog nepravilnog podešavanja sajle moguće je proklizavanje kvačila. To će biti slučaj ako je sajla jako zategnuta i iz tog razloga lamela ne prijanja čvrsto uz zamajac.

Glavni problemi sa sajlom su  kidanje ili istezanje. U prvom slučaju  mora biti zamijenjena novom sajlom kvačila , u drugom slučaju, njena napetost mora biti podešena u skladu sa slobodnim hodom pedale i tehničkim zahtevima za određeni automobil.

Neispravnosti elektronskog pogona

Kvarovi elektronskog pogona uključuju:

  • neispravnost senzora položaja pedale kvačila ili drugih senzora uključenih u rad odgovarajućeg sistema (u zavisnosti od pojedinačnog vozila);
  • kvar pogonskog elektromotora (pokretača);
  • kratki spoj ili prekid strujnog kruga senzora/senzora, elektromotora i drugih elemenata sistema;
  • istrošenost i/ili neusklađenost pedale kvačila.

Pre izvođenja radova na popravci potrebno je izvršiti dodatnu dijagnostiku. Prema statistikama, najčešće postoje problemi sa senzorom položaja i neusklađenošću pedale. Oni nastaju zbog problema sa unutrašnjim kontaktima u ovim mehanizmima.

Preporuke u zaključci

Da biste izbegli sve veće i skuplje kvarove kvačila, trudite se da pravilno rukujete menjačem automobila. Naravno, povremeno elementi kvačila se pokvare zbog istrošenosti (na kraju krajeva, ništa ne traje večno) ili fabričkih nedostataka. Međutim, prema statistikama, upravo nepravilno rukovanje ručnim menjačem najčešće uzrokuje kvarove.

Ознаке: